Vi arbejdede først med problemformuleringer til dagens lektie:
1. Redegørende problemstillinger som fx "Hvordan forløb slavehandlen i Danmark?"
2. Analyserende problemstillinger som "Hvorfor var der tidligere fokus på Danmark som kolinimagt?"
3. Diskuterende/Vurderende problemstillinger, fx "Havde kulturmøderne en positiv eller negativ effekt på folk?"
Derefter gennegik vi de generelle linier af Danmarks kolonihistorie:
- Kolonierne Island, Grønland, Færøerne, Tranqebar, De 3 Vestindiske Øer og Guldkysten
- Slavehandlen som økonomisk god forretning og en legitim institution i datidens Europa
- DK verdens 7. største slavemagt
- Afvikles i begyndelsen af 1800-tallet, slaveri stoppes 1848
Pararbejde med den sværere tekst om Hans Egedes mission i Grønland:
- rapportager om lidelsen i de sygdomsramte landsbyer (Guds vrede ramt dem)
- Den "omvendte" historie: Kraetive skriverier om hvordan eskimoerne måtte have oplevet danskerne
Om Egedes syn på eskimoerne: Ud fra vores 5-trins-kulturanalyse havde han nok et arrogant og særlig paternalistisk syn på dem
vs.
Holberg: Eskimoerne blevet fejlbedømt - ikke dumme, men sociale, omsorgsfulde og først og fremmest nysgerrige og refleksive over for europæernes livsstil, omgangsformer og religion (faktisk meget kritiske og foretrækker vant livsform)(Holberg meget venlig i sit kultursyn, men også paternalistisk)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar